Udgivet i Artikler

63 60 41 40 – Er det spam?

Af Usd.dk

Ringede din telefon også kun et par sekunder, og stod der pludselig 63 60 41 40 i displayet? Du er ikke den eneste. I de seneste måneder er netop dette nummer begyndt at dukke op i hundredvis af danskernes opkalds­historik - ofte uden at vi når at tage telefonen, eller med stille linjer og hurtige pålægninger som resultat.

Hvad gemmer der sig bag de fire cifrepar? Er det endnu en aggressiv telemarketing­kampagne, har nogen fået fingre i GF Forsikrings telefonlinje, eller er der tale om decideret svindel? På USD Finans dykker vi ned i brugerrapporter, ekspertråd og juridiske faldgruber, så du ved præcis, hvordan du beskytter både din tid - og vigtigst af alt - dine penge.

Læn dig tilbage og læs med, før du trykker “ring tilbage” næste gang ukendte nummer 63 60 41 40 blinker på skærmen.

Hvem ringer fra 63 60 41 40?

Flere hundrede opslag i online telefonregistre og på sociale medier viser et tydeligt mønster: 63 60 41 40 ringer typisk ud med henblik på at sælge eller tilbyde forsikringer. Opkaldene præsenterer sig ofte som værende fra GF Forsikring - enten direkte eller med formuleringen “vi samarbejder med GF”. Enkelte brugere oplever dog, at sælgeren hurtigt skifter fokus til mere generelle sammenligninger af forsikringer, hvilket har fået mange til at betvivle, om der reelt er tale om et autoriseret GF-team eller blot en ekstern telemarketingpartner, der bruger navnet for at skabe troværdighed.

Rapporterne beskriver et ret ensartet forløb, hvor modtageren typisk oplever gentagne, meget korte opkald (ofte kun 1-2 ring), stilhed når man svarer, eller at linjen bliver lagt på, hvis man stiller kritiske spørgsmål. Flere brugere har delt følgende karakteristika:

  • Telefonisten insisterer på at sammenligne nuværende forsikringer “helt gratis”.
  • Der spørges ofte om personlige oplysninger som postnummer, alder og nuværende forsikringsselskab.
  • Nogle samtaler vinkles overraskende mod andre produkter - f.eks. rabat på badmintonudstyr - hvilket forstærker opfattelsen af et bredt, men ufokuseret salgssetup.
  • Nummeret ringer gentagne gange samme dag, selv efter man har bedt om ikke at blive kontaktet.
Disse oplevelser har fået flere til at stemple nummeret som “uønsket reklame” eller decideret spam.

Det er dog ikke muligt endegyldigt at fastslå, hvem der reelt står bag. Nummer-spoofing - hvor afsenderen manipulerer opkalds-ID’et - er udbredt i telemarketingbranchen og kan gøre det svært at spore kilden. Dertil kommer risikoen for, at en fysisk linje er blevet misbrugt eller hacket. Derfor kan både legitime medarbejdere fra GF Forsikring og helt ukendte aktører potentielt stå bag opkaldene, selv om det officielle hovednummer til GF ikke matcher 63 60 41 40. Konklusionen fra brugererfaringerne er derfor, at man bør udvise sund skepsis og aldrig give følsomme oplysninger, før man selv har valideret opkaldet gennem GF Forsikrings officielle kontaktkanaler.

Formål med opkaldene og typiske kendetegn

Langt størstedelen af de indberetninger, vi har gennemgået, peger på at opkaldene fra 63 60 41 40 har ét hovedformål: at sælge eller sammenligne forsikringer - typisk bil-, indbo- eller ulykkesforsikringer. Samtalen indledes oftest med, at en sælger præsenterer sig som repræsentant for en sammenligningstjeneste eller direkte som ”GF Forsikring”, hvorefter der spørges, om du vil høre om ”en billigere løsning” eller ”et uforpligtende tilbud”.

Når sælgeren først har fået hul igennem, følger en hurtig scriptet dialog: Du bliver bedt om at bekræfte nuværende policer og præmie, hvorefter sælgeren fremhæver mulige besparelser. I flere tilfælde fortæller brugere, at de - allerede inden der er spurgt til deres nuværende selskab - får oplyst et konkret beløb, de skulle kunne spare, hvilket antyder en generel massetilgang frem for en målrettet samtale.

Mere pudsigt er der enkelte klager, hvor opkalderen slet ikke nævner forsikringer, men i stedet tilbyder rabat på badmintonudstyr eller sportsabonnementer. Det kan tyde på, at call-centeret benytter samme linje til flere kampagner, eller at nummeret er spoofet af forskellige aktører - hvilket gør det sværere at fastslå, præcis hvem der står bag.

Fælles for alle rapporter er de forstyrrende kendetegn: telefonen ringer kun én eller to gange og afbrydes, før du når at svare, eller linjen er tavs, hvis du tager den; herefter følger gentagne opkald over flere dage. Den aggressive frekvens skaber irritation, og mange klassificerer derfor nummeret som ren spam.

  • Opkaldet varer sjældent mere end 20-30 sekunder - ofte afbrydes forbindelsen straks.
  • Der kan gå få minutter mellem gentagne opkald, men nogle oplever også serier over flere uger.
  • Sælgeren taler hurtigt og styrer samtalen mod ”et pristjek” eller ”en kort beregning”.
  • Når der spørges til detaljer (kundenummer, policenr. osv.), skifter nogle sælgere emne eller lægger på.

Vurdering: Spam, telefonsalg – eller muligt svindel?

Det samlede billede er, at 63 60 41 40 opfører sig som et typisk spam-nummer: Gentagne opkald, ofte med blot ét-to ring og ingen egentlig samtale, placerer det i kategorien ”uønsket telemarketing”. En række brugere beretter dog, at de - når de endelig får forbindelse - præsenteres for et tilbud om forsikringsgennemgang på vegne af GF Forsikring. Det matcher den lovlige del af telefonsalgs­branchen, men den aggressive frekvens og den minimale dialog betyder, at oplevelsen for flertallet alligevel betegnes som spam.

Juridisk set er der en hårfin grænse mellem lovligt telemarketing og ulovligt spam: Ifølge Markedsføringsloven må virksomheder kun ringe til forbrugere med henblik på salg, hvis der foreligger et udtrykkeligt forudgående samtykke - eller hvis det drejer sig om visse undtagne brancher (f.eks. forsikring). Selvom forsikring er en undtagelse, skal opkaldene stadig ske på en måde, der ikke er aggressiv eller vildledende. Det, at mange modtager gentagne opkald trods afvisning, kan derfor være en overtrædelse af god markedsførings­skik og give grundlag for klage til Forbrugerombudsmanden.

Spoofing gør situationen endnu mere mudret. Flere teleselskaber bekræfter, at det er teknisk muligt at forfalske et afsendernummer, og både svindlere og glubske salgs­­bureauer benytter metoden for at øge svarprocenten. Hvis linjen rent faktisk tilhører GF Forsikring, kan der være tale om et eksternt bureau med overdreven ringefrekvens; hvis ikke, kan nogen have kapret eller efterlignet nummeret. Spoofing kombineret med de kortvarige eller tyste opkald er klassiske advarselstegn på, at der kan være forsøg på phishing eller datalæk.

Konklusionen er derfor, at mens 63 60 41 40 ikke nødvendigvis er decideret svindel, opfylder det mange kriterier for uønsket spam og mulig ulovlig telefonsalg. Risikoen for vildledning - hvad enten den skyldes spoofing eller aggressiv telemarketing - betyder, at du bør behandle opkaldene med samme skepsis, som hvis de kom fra et kendt scam-nummer.

Sådan håndterer du opkaldet: Råd og næste skridt

Først og fremmest: Giv aldrig CPR-nummer, betalingskort- eller MitID-oplysninger til en ukendt opkalder - heller ikke selv om vedkommende hævder at ringe fra GF Forsikring. Bed i stedet høfligt om at blive slettet fra deres ringeliste, og læg på, hvis samtalen bliver ved med at presse dig til at oplyse personlige data eller træffe en hurtig beslutning.

Vil du undgå flere forstyrrelser, kan du med fordel blokere nummeret direkte på din telefon. De fleste smartphones har indbyggede spamfiltre; aktiver dem, og supplér eventuelt med en tredjeparts-app. Sådan gør du typisk:

  1. Åbn seneste opkaldsliste og tryk på info ud for nummeret.
  2. Vælg Blokér kontakt (iOS) eller Bloker/rapporter spam (Android).
  3. Tjek indstillingerne for Stilhed for ukendte opkald hvis du vil gå skridtet videre.

Overvej også en mere langsigtet løsning: tilmeld dig Robinsonlisten. Det er gratis, tager få minutter og forpligter virksomheder til at respektere dit ønske om ikke at blive kontaktet med direkte markedsføring. Modtager du alligevel salgsopkald, kan det udgøre et brud på markedsføringsloven.

Får du et tilbud, du gerne vil undersøge nærmere, så ring aldrig tilbage til 63 60 41 40. Find i stedet GF Forsikrings officielle kontaktoplysninger på deres hjemmeside eller i din police og bekræft, om opkaldet er ægte. Oplever du gentagne ulovlige salgsopkald, kan du indsende en klage til Forbrugerombudsmanden. Gem dato, tidspunkt og eventuel optagelse af samtalen - det styrker din sag og hjælper myndighederne med at stoppe uønsket telefonsalg.